Hi.

Wij zijn een gezin dat het roer omgooit en met onze camper gaan we op reis met als motto: ”Destination Unknown”

Cultuurtour

Samen verder

Omdat het lekker botert tussen onze nieuwe Engelse buren en ons, besluiten we samen door te reizen. De kinderen hebben veel lol samen en we leren veel van hen. Zij zijn namelijk een kei in budgeteren en dat is bij ons wel een puntje van aandacht.

Daarbij krijgen Nina en Enola homeschooling van Liza en door dat van dichtbij te zien verbreed dat ook onze denkwijze hierover. Op naar onze volgende bestemming!

Praia de Odeceixe

Dit was voor ons al bekend terrein en zeker de moeite waard om een keer aan dit strand te overnachten en te laten zien aan onze Engelse vrienden.

Aan de andere kant van het strand is namelijk een prachtige plek om de camper te parkeren, waarbij je aan de rivierkant staat met uitzicht op de rivier én de zee, echt waanzinnig mooi!

Onze kinderen duiken daar gelijk de rivier in met de bodyboards en Anouska grijpt haar kans om te snorkelen met de nieuwe Easybreath van de Decathlon.

Tijdens de prachtige zonsondergang smeden we plannen voor de volgende dag, Cascais staat op ons programma!

Cascais

Na een lange rit van Odeceixe naar Cascais, komen we aan bij de kust van Cascais waar het mega druk is. Het lukt hier niet om de camper te parkeren voor de nacht. Uiteindelijk komen we op een leeg parkeerterrein waar overnachten is toegestaan. Er is zelfs een speeltuin naast. Perfect voor ons en we hebben dit plekje nagenoeg voor ons alleen.

Vanuit hier is het 10 minuten lopen richting het centrum van Cascais. We beginnen de eerste dag met een bezoekje aan het bekende park: Parque Marechal Carmona. Hier is van alles te doen voor jong en oud. Er zijn twee grote speeltuinen en een grote vijver waar je eenden en schilpadden kunt vinden.

Er staat een groot paleis met een prive strand en een typisch portugees kerk(je).

Na dit park bezoeken we de Boco do Inferno aan de kust. Een rotsformatie waarbij een natuurlijke boog is ontstaan door de zee die hier tegenaan botst. Je kan hier naar beneden lopen om de natuurlijke boog van de andere kant te bekijken, wat een indrukwekkend gezicht.

De volgende dag lopen we het centrum in en eten we een heerlijk ijsje bij Santini.

Op de terugweg lopen we via het gemeentehuis en de kleine haven terug, het is hier echt prachtig. Er heerst een hele relaxte sfeer in Cascais en er valt hier echt van alles te beleven.

Na Cascais staat Sintra op onze verlanglijst om te bekijken. Daar is zoveel te zien qua historische gebouwen, botanische tuinen en prachtige natuur.. Dit plan was leuk bedacht maar helaas was het afgeladen druk op alle parkeerplekken en konden we de campers nergens kwijt, we werden zelfs vriendelijk verzocht om te keren door de GNR. Sintra zullen we nog een keer over doen buiten het hoogseizoen.

Cabo de Roca

Wat we wel zien is het meest westelijke punt van Portugal, namelijk Cabo de Roca. De weg erheen is heel gaaf, slingerend tussen de bergen vol met groen, richting de vuurtoren met de prachtige kustlijn als uitzicht.

Na wat rondgelopen te hebben en genoten te hebben van het mooie uitzicht, kunnen we deze afstrepen van onze lijst!

Nu is het tijd voor wat historie in onze reis over paleizen en kloosters in Portugal en wat de invloeden zijn geweest van onze voorgeschiedenis.

Mafra - Mafra’s Paleis

De parkeer/camperplaats is letterlijk op 100 meter afstand van dit bijzondere paleis. Verder hebben we ook weinig te bezoeken hier op de Lidl na.

Het is heet en ons doel is dus ook zo snel mogelijk het koele paleis in te duiken. Dit paleis is bizar groot; 37.790 m2 en telt 1.200 kamers. Het is gebouwd in 1717 en de pas jaren later in 1755 is de bouw van het paleis afgerond, wat uiteindelijk van monikkenklooster, een megalomaan gebouw wordt waar vele kunstschatten worden bewaard.

De bibliotheek vinden we werkelijk een hoogtepunt, er liggen 40.000 boeken opgeslagen uit die tijd.

Na het bezoeken van het paleis met gierende banden naar de kust om af te koelen want de warmte steeg letterlijk naar ons hoofd. We hebben overnacht in Foz do Arelho.

Nazaré

De volgende dag gaan weer verder, dit is geen top plek en het was onwijs druk op deze plek. We hebben nog een highlight op onze wenslijst om te zien, namelijk de plaats; Nazaré. Dit is dé surfplek waar ‘s werelds hoogste golf (24,38m) is gesurfd door de Braziliaan Rodrico Koxa.

We rijden Nazaré binnen en rijden naar het beroemde strand: Praia do Norte waar dit wereldrecord is gesurfd. Wat een uitzicht, wat een strand en wat gaaf dat we dit zien! Bij de vuurtoren is een klein museum waar de surfplanken van bekende surfers die deze golven hebben overwonnen. Super tof!

Dit was weer een van inmiddels vele hoogte punten. We rijden door naar Alcobaça voor een volgend hoogtepunt. Het prachtige eeuwenoude klooster daar staat op ons te wachten!

Alcobaça - Santa Matia de Alcobaça

Dit prachtige historische klooster komt uit de 12e eeuw en staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Daarbij is het in 2007 uitgeroepen tot een van de zeven wonderen van Portugal, dus zeker een bezoek waard!

Er is veel samenhang tussen de historie van Portugal en het koningshuis. Daarbij met de strijd om het wegdrijven van de Moren.

Victor heeft hier met onze Engelse vrienden zijn ogen uitgekeken. Met name de keuken, met de reusachtige afzuigkappen en een vijver in de keuken als aftakking van de rivier waarin de vissen aan kwamen zwemmen om heerlijk bereid te worden.

We kunnen hier niet overnachten dus rijden we door naar Batalha, daar is nog een klooster die we graag willen zien en bekend staat om haar karaktaretieke bouw en tevens in de werelderfgoedlijst van UNESCO staat.

Batalha

Ons laatste bezoek aan een prachtig klooster: Mosteiro da Batalha. De eerste stenen zijn gelegd in 1386 en het is gebouwd vanwege de overwinning in de strijd tegen de Castilianen een jaar daarvoor.

Het gebouw is werkelijk waar een groot kunstwerk en wat opvalt is dat er een harmonieuze sfeer hangt in het klooster. Bijvoorbeeld te zien aan de sarcofagen waarbij de koning en koningin elkaars handen vasthouden. Hier ligt ook het lichaam van Henrique de navagador, (ontdekker van navigatie waardoor Columbus de oceaan over ging en Amerika ontdekte) wie de zoon was van de koning en koningin samen met zijn andere drie broers.

Het idee dat er zoveel eeuwen geleden, zo’n prachtig klooster is gebouwd door mensen in die tijd, maakt ons echt even stil. De talloze sierelementen in de stenen muren, de hoogtes, het glas in lood, de architectuur. Echt waanzinnig.

Terecht dat dit klooster in de werelderfgoedlijst opgenomen is en ook behoort tot één van de zeven wonderen van Portugal.