Hi.

Wij zijn een gezin dat het roer omgooit en met onze camper gaan we op reis met als motto: ”Destination Unknown”

Rondje Portugal

Casa Letrigo met de familie!

Het fijne aan reizen is, onder andere, dat je de tijd met dierbare optimaal benut en er van kan genieten. Zo was het ook weer deze week met Becky’s Oma (Patricia), Becky en Nico. Na toch ruim vier maanden elkaar niet gezien te hebben was het zo fijn om even bij elkaar te zijn.

Van het weer moesten we het niet hebben, vier dagen met regen was de voorspelling. De infinity pool bij ons tijdelijke verblijf op een berg is dus ongebruikt achter gebleven en we hebben warme kleding inclusief regenoutfit uit de kast moeten trekken.

Onze meiden wisten nu ook (evenals in Casa Mealha) het bad en de tv als eerste te vinden. Ja het is afzien in een campertje leven als dit ook mogelijk is.

We verbleven in “Casa Letrigo” in Letrigo vlakbij de grens van Spanje en op een half uur rijden van Viano do Castelo aan de kust.

Viano do Castelo is een van de plaatsen die we hebben bezocht, hier hebben we wat gegeten en rondgelopen. De volgende dag waren we in Porto, waar we wilde gaan lunchen in een van de meest bekende en hooggewaardeerd restaurants Majestic, maar helaas, dat is op zondag gesloten. Wel hebben we een groepsfoto gemaakt op het plein met de kerk op de achtergrond, dat kan natuurlijk niet ontbreken.

Ook al was het weer dan niet zoals we gehoopt hadden, en hebben we niet kunnen genieten van het prachtige uitzicht vanaf de berg vanuit de infinity pool, kunnen we met volle overtuiging zeggen dat we onwijs hebben genoten van de tijd met elkaar. We hebben kennis gemaakt met het nieuwste lid binnen de familie, Becky’s grote liefde Nico en niet te vergeten Becky haar 30ste verjaardag gevierd! De kinderen hebben genoten van alle liefde en aandacht van hun oma, tante en oom. Vier dagen is dan altijd weer “te kort” en afscheid blijft lastig. Wij weten al wanneer we elkaar gaan zien, maar dat is voor hun nog een verrassing. Desalniettemin kwam de doos tissues weer goed van pas.

De familie Passos in Condeixe-a-Nova

Via Instagram zijn we in contact gekomen met de familie Passos die oorspronkelijk uit Den Haag komen. Marije Passos, haar man Gui en hun twee lieve kinderen wonen inmiddels drie jaar in Portugal vlakbij Coimbra. Zij bezitten een olijfgaard en maken hun eigen olijfolie en verkopen dit onder andere in Nederland, genaamd "Passeite". We werden vriendelijk verwelkomt bij hun thuis en mochten gelijk aanschuiven voor een heerlijke BBQ. Gui heeft ons een rondleiding gegeven over hun land en veel uitgelegd over de olijfgaard en hoe het zit met de groei en ontwikkeling hiervan.

Naast deze olijfgaard runnen ze ook nog een restaurant. We zijn met de tractor over de gaard gereden en hebben met de Land Rover Defender via een off road pad de rest van het land gezien. Echt leuk dat we via social media hier terecht zijn gekomen en ook even hebben mogen ervaren hoe het is om hier te wonen met kleine kinderen. Uiteraard hebben we ook wat van die unieke en liefdevolle flesjes Passos olijfolie gekocht, heerlijk!

Na een nachtje zijn we weer verder gegaan en nu meer landinwaarts richting Evora. Daar liggen de temperaturen wat hoger en de kans op zon is groot, waar we wel weer zin in hebben!

We vinden onze plekjes om te overnachten vaak via de app van Campercontact, waar veel camperplaatsen en campings op staan met een beoordeling van camperaars. Zo lazen we over een camping met een Nederlandse eigenaar met een hele goede beoordeling, vlakbij Evora. Met een prachtige route vanuit Condeixe-a-Nova trekken we landinwaarts richting Camping Alentejo (we vermijden de tolwegen). De route hierheen is werkelijk adembenemend. Prachtige uitgestrekte bergen met rustige en goede wegen waarbij je steeds weer een plaatsje inrijdt waar je o.a. een brandweerkazerne tegenkomt, een kasteel of ruïne en een leuk parkje of plein waar mensen lekker zitten te kletsen en waar je lokaal een kopje koffie kunt halen voor €0,60 of minder.

Camping Alentejo vlakbij Evora

Camping Alentejo is een fijne en rustige camping met zwembad, tussen de oude steden Estremoz en Evora. Een dropje is vlakbij op drie kilometer afstand. De prijs is goed en we werden vriendelijk ontvangen. Voor de meisjes is het zwembad echt een feest. Het is als we hier zijn heerlijk weer, wel warm 30+ graden en het zwembad wordt dus goed benut. We blijven hier een paar nachten en besluiten dan weer terug te gaan meer richting de kust. Die zon werd ons namelijk een beetje veel met 30+ graden, haha nee het is niet snel goed en we blijven wel Hollanders.

Praia da Lagoa de Santo Andre

Op naar de kust! Geen idee waar we eigenlijk heen rijden, als het maar richting de kust is. Dat is ook leuk aan kamperen, gewoon gaan! We zien het wel waar we belanden.

Zogezegd komen we aan bij een lagune en een strand, Lagoa de Santo Andre. Hier kan de camper bijna aan het strand staan en is het in ieder geval even lekker om even uit te waaien op het strand. Helaas zien we al snel dat Zebedee niet mee mag het strand op en lopen we richting de Lagune. Daar staat nergens dat het verboden is, TOP!

Deze Lagune is prachtig en ondanks dat er een bord staat dat het afgeraden wordt om in te zwemmen, zien we genoeg mensen een frisse duik nemen. Liv en Spencer kunnen hier heerlijk even afkoelen en wij kunnen even bijkomen van het rijden. Het uitzicht is zo mooi en ik maak een paar mooie shots met m’n camera, kijk zelf maar!

Het is niet toegestaan hier te overnachten met de camper dus we gaan opzoek naar een plek om te overnachten. Het wordt Parque de Campismo de Porto Covo, een plaatsje tussen Sines en Vila Nova de Milfontes in.

Porto Covo

Na een aardig lange reis, is dit plekje echt een pareltje. Wat een leuk plaatsje aan de kust met prachtige Portugese stranden. Vanaf deze camping is het strand en het centrum een kilometer lopen en kan Zebedee ook lekker mee het strand op. Met Zebedee is het steeds meer een uitdaging plekken te vinden waar hij lekker vrij kan rondlopen omdat dit in met name de drukke en toeristische plekken niet toegestaan is en in het hoogseizoen is de controle strenger. De camping is prima, wel wat kleine plekken voor ons mega huis op wielen maar groot genoeg. Er is een zwembad en speeltuin op de camping en we merken dat er veel gezinnen zijn en dat de vakantie is begonnen. Super leuk voor de meisjes!

Onze buren zijn een Portugese opa en oma met hun kleindochter van 6 jaar. Deze mensen zijn zo vriendelijk en het is een genot hun zo te zien genieten met hun kleindochter. (en dat in een tentje, heerlijk!) We leren van hun wat die vastgeplakte schelpdiertjes aan de rotsen zijn, en hoe je deze kunt vangen en vervolgens met olie en knoflook kunt grillen en opeten. Heel lekker!

In het centrum van Porto Covo kun je heerlijk verse vis eten en bij Marques heerlijk ijs eten. Wees er op tijd bij, of reserveer tijdig want het is er doorgaans erg druk. Daarna is het heerlijk om in de baaitjes van Porto Covo even uit te buiken en te genieten van het mooie rotsachtige uitzicht aan zee.

In het weekend zie je veel gezinnen uit de steden die hier komen genieten van de kust en de heerlijke restaurantjes en terrassen. Op het plein staat een kerkje en zijn de bomen versierd met gekleurd touw. Het ziet er erg verzorgd uit en er hangt hier een hele fijne sfeer.

We missen onze travelbuddies!!

Genoeg gezien voor nu even. Heerlijk was het in Porto Covo maar nu willen we alles delen met onze reisvrienden. Ik bel Sanne op om te kijken waar zij zich verschuilen.

Je zal het niet geloven maar zitten zij op Camping Albufeira. Dit is niet onze droomplek maar ach wat maakt het uit. We hebben zoveel zin om Alessandro, Sanne, Mick en Lou weer te zien. Daar gaan we dan richting Albufeira!

Dit zijn altijd van die geweldige momenten. Je hoort Mick van ver al gillen als hij onze camper ziet en de meisjes zijn door het dolle heen als ze weten dat we weer naar hun toe gaan. Onze vriendschap wordt hechter en elke keer als we elkaar zien is het alsof we elkaar al jaren kennen.